Tento článek jsme sepsali pro všechny, kdo mají přístup k prvním 6 lekcím online kurzu Vektoring Akademie: „Jak se svým týmem dosáhnout víc„. Pokud tento přístup ještě nemáte, nenechte si ho ujít, je zdarma.
Stačí, když přejdete na tyto stránky a necháte si přístup k 6 lekcím kurzu poslat.
A nejlépe se na něj podívejte dřív, než budete číst dál:)
Máte dokoukáno? Pak už víte, že mezilidské vztahy a výsledky týmu spolu úzce souvisí.
Je bohužel příliš často vidět, jak je tahle vazba ve firmách neznámá, nebo aspoň nepochopená.
Vztahy a výsledky jsou zkrátka vnímány jako dvě protichůdné síly. Něco, co je třeba udržovat v rovnováze, případně přitlačit na jednu či na druhou stranu. A tohle dělení bývá prapůvod toho, že jsou firmy a jejich manažeři odsouzeni k tomu, aby pořád dokola řešili ty stejné problémy, pořád dokola naráželi na stejné překážky, zkrátka šlapali vodu. Je to boj s větrnými mlýny, který má jediný konec: úplné vyčerpání.
Tady se můžete dozvědět více, JAK Z TOHO VEN.
Každá firma má nějaké vstupy – zdroje: znalosti, schopnosti, technologie, procesy, metody, nástroje… Firmy do nich investují obrovské peníze, protože je lákavé věřit tomu, že si tak je možné zajistit i kvalitní výstupy – výsledky: služby, produkty, rozhodnutí, plány, řešení…
Jenže kvalita vstupů je jen jedna strana mince. K čemu je firmě skvělý odborník, jehož názory nikdo nebere vážně? K čemu je dokonale navržený proces, který lidé odmítají používat? Případů, kdy kvalitní vstupy zůstaly nevyužity, je požehnaně.
Trvale vysoký výkon, udržitelně skvělé výsledky, pravidelné dosahování synergie. To všechno kromě výborných vstupů vyžaduje i to, aby lidé v organizaci skutečně sladili své úsilí jedním směrem. Takové sladění se ovšem děje hlavně díky kvalitním vztahům mezi lidmi. A kvalita těchto vztahů se dále utužuje společnými vítězstvími, tedy skvělými výsledky.
Tady je místo, kde do hry vstupuje rovnice rozhodující o úspěchu týmů, jejímž autorem je Kurt Lewin, 18. nejcitovanější psycholog 20. století:
Vše totiž stojí a padá s tím, jak se lidé v týmu chovají. To je to, co je vidět na venek, zatímco úmysly zůstávají ostatním skryté. Chování je tak zcela dominantní faktor ovlivňující jak mezilidské vztahy, tak i dosahovaný výkon:
A s tím už se dá pracovat. Jednotlivci můžou pracovat na sobě, ale vedení firmy musí pracovat na zdravém prostředí – firemní kultuře. Protože ta nepůsobí na jednoho konkrétního člověka, nýbrž neustále ovlivňuje chování všech lidí v každé situaci, i když si to většinou neuvědomují. To z ní dělá nejdůležitějšího hráče ve firmě, kterého můžete na svou stranu dostat. Nikdy nespí a dokáže Váš tým vést k úspěchu.
Firemní kultura je Vaše zóna vlivu, kde se rozhoduje, jak efektivně a jestli vůbec se podaří draze zaplacené vstupy proměnit ve skutečně kvalitní výstupy. Proto jsme přesvědčeni, že rozvíjet firemní kulturu je nejen povinností, ale dokonce jeden z hlavních smyslů přítomnosti vedoucích pracovníků ve firmě.
Bez práce na tom, aby naše firemní kultura byla zdravá, se z ní postupně stane kultura nezdravá. Tento rozklad je neúprosnou vlastností všech živých systémů, mezi něž patří člověk, ale i Vaše firma, Váš tým. Když se člověk přestane starat o své zdraví, je jasné, kam to povede. A s firemní kulturou je to stejné. Začnou se prosazovat neužitečné jevy:
Nezdravá kultura podporuje nezdravé chování, tedy takové, které nepomáhá výborným výsledkům ani netuží vztahy. Nenaplňování očekávaných výsledků dále vztahy oslabuje – objevuje se obviňování, alibismus a rezignace. A tím roztáčíme spirálu úplně na druhou stranu. Může to trvat měsíce, roky, nebo třeba 20 let, ale dříve nebo později si ignorování zdravosti prostředí vybere svou daň.
Nic nezůstává stejné. Ani Vaše firemní kultura. Buď se o ni budeme starat a ona se bude zlepšovat, nebo ji budeme zanedbávat a ona se bude zhoršovat. Jak se k tomuto faktu postavíme, je na každém z nás.
Pokud Vás tyto myšlenky zaujaly a chcete se svojí firemní nebo týmovou kulturou začít pracovat tak, aby Vašemu týmu pomáhala dlouhodobě dosahovat nečekaných výkonů, pak vhodným začátkem může být kompletní online kurz Vektoring Akademie: Jak se svým týmem dosáhnout víc.