KOUČOVACÍ PŘÍSTUP PRO FIREMNÍ PRAXI
Schopnost uplatňovat koučovací přístup je bránou k úspěšné práci s lidmi a celými týmy. Prostým rozhovorem odhaluje neviděná řešení obtížných situací a rozvíjí potenciál spolupracovníků. Využívání této mocné kompetence v každodenním pracovním životě transformuje výkonnost i kvalitu vztahů lidí, týmů a kulturu celé firmy.
ČLOVĚK OVLÁDAJÍCÍ KOUČOVACÍ PŘÍSTUP = AKCELERÁTOR POKROKU A ZMĚN VE FIRMĚ
JAKÉ MÁ PROGRAM PŘÍNOSY?
Cílem tohoto veřejného výcvikového programu je osvojení si koučovacího přístupu jako způsobu myšlení podloženého moderními vědeckými poznatky a zvládnutí metodických principů vedení koučovacího rozhovoru. Význam tohoto přístupu pro firemní praxi spočívá ve změně úhlu pohledu na problémy. V centru zájmu začne stát podpora druhých při objevování jejich vlastních zdrojů, aby se samostatně vypořádali s nároky každodenní práce. Člověk s koučovacím přístupem se tak stane expertem na „vytěžování" ostatních, tj. naučí se soustřeďovat více na možnosti řešení těžkostí než na analýzu jejich příčin.
ZVÝŠÍTE DOPAD SVÉHO PŮSOBENÍ NA ORGANIZACI
-
Rozvinete svou schopnost nadhledu a vnímání širších souvislostí
-
Osvojíte si nové způsoby pokročilé komunikace a formulování myšlenek
-
Získáte jistotu v řešení komplexních problémů pomocí systémového myšlení
POSUNETE SVOU KOMUNIKACI NA EXCELENTNÍ ÚROVEŇ
-
Vymaníte se z vlivu vzorců a předsudků svazujících vaše myšlení
-
Budete umět účinně používat silné otázky a pozorně naslouchat
-
Prohloubíte svou schopnost sebereflexe a empatie
POSÍLÍTE SVŮJ LEADERSHIP A SCHOPNOST ROZVÍJET DRUHÉ
-
Porozumíte principu, jak pomoci druhým odhalovat nové perspektivy
-
Objevíte způsob, jak předcházet nedorozuměním a neplýtvat společným časem
-
Naučíte se strukturovaně vést své kolegy i celé týmy k samostatnosti
HLUBOKÝ ROZVOJ STYLU KOMUNIKACE S DRUHÝMI LIDMI
"Tento čtyřměsíční intenzivní výcvik koučovacího přístupu vám, účastníkům, umožní být o krok napřed a ovládnout mocné komunikační nástroje. Denně narážíte na náročné situace, které nemají jednoduchá řešení. Neshody, konflikty, eskalace, rezistenci lidí vůči změnám, rozhodování, ve kterém je třeba dojít shody všech. Koučovací přístup vám poskytuje výhodu, že máte v hlavě model, jak se v těchto situacích zorientovat a jak si pomoci užitečnými otázkami nebo strukturováním rozhovoru. Lépe budete chápat komplexnost situace a uvědomovat si, které zažité postupy řešení nejsou efektivní. Díky tomu dokážete účinněji řešit problémy, rozvíjet lidi, osamostatňovat je a motivovat. Vytváříte prostředí, kde lidé jsou schopni sami nacházet řešení nejrůznějších situací a umí k nim konstruktivně přistupovat."
Vladimír Josef Dvořák, odborný garant programu
vladimir.josef.dvorak@fasterfish.cz
+420 603 892 899
JAK TO PROBÍHÁ?
Program je souhrnem dvaceti let zkušeností seniorního kouče a manažera v okamžitě využitelné podobě. Účinné koučování ve firemní praxi spočívá ve zvládnutí netradičního přístupu k druhým lidem, nikoliv naučení se nějaké techniky. V centru pozornosti je schopnost vnímat souvislosti problémů a současně nastavení našich komunikačních partnerů. To nás uschopňuje odstraňovat bariéry vzájemného porozumění. Nebudete o tom jen mluvit, ale hlavně to prakticky zkoušet. Reflektovat, co to způsobuje a postupně pilovat individuální styl každého z vás. Autenticita a věrohodnost jsou víc než dokonalé zvládnutí metodiky.
Skupina max. 12 osob pracuje pod vedením profesionálního kouče a v dialogu střídá teoretické objasnění tématu s jeho okamžitým praktickým vyzkoušením a společnou reflexi této zkušenosti. V mezičase jednotlivých setkání realizují účastnící své koučovací rozhovory a přinášejí jejich nahrávky k rozboru. Tato práce je nedílnou součástí výcviku. Navíc však přináší i konkrétní témata a komplikované situace z reálného firemního prostředí, nad kterými systemicky přemýšlí a staví nové možnosti řešení. Dochází tak k postupnému zvládnutí samostatného uplatňování získaných poznatků a schopností v každodenní praxi.
1. BLOK (2 DNY)
- Domácí příprava: Četba vybraných studijních materiálů.
Naučíte se jinak přemýšlet o důsledcích svého způsobu komunikace a osvobodíte se od zažitých stereotypů.
- Vliv koučovacího přístupu na efektivitu lídra.
- Vědecké pozadí systémového myšlení hravou formou: např. konstruktivismus, teorie systémů, kybernetika, teorie autopoiézy.
- Sebepoznávací cvičení a dialogy. Společná praxe ve dvojicích či trojicích.
- Rozlišování mezi kontrolou a pomocí, druhy podnětů, otázkologie, aktivní práce s ne-problémovým stavem.
2. BLOK (2 DNY)
- Domácí příprava: Vedení prvních pomáhajících rozhovorů a pořízení audio náhrávky pro supervizi.
Zvládnete vedení strukturovaného dialogu, který vám umožní nalézat funkční řešení prostřednictvím otázek.
- Osobnost a myšlení člověka ovládajícího koučovací přístup, etika a ochrana před manipulací.
- Cvičení na prohlubování sebereflexe a rozlišování souvislostí, druhy otázek a jejich použití.
- Principy koučovacího rozhovoru a jejich uplatnění v praxi lídra.
- Supervize donesených nahrávek rozhovorů a společná praxe.
3. BLOK (2 DNY)
- Domácí příprava: Přinesení reálných témat z vlastní praxe. Pořízení další audio náhrávky rozhovoru pro supervizi.
Propojíte koučovací přístup s reálnými situacemi ve vašem pracovním prostředí.
- Společná diskuze nad reálnými pracovními situacemi účastníků a hledání příležitostí jak prakticky využívat koučovací přístup.
- Zpracování zacílení pro konkrétní oblast či problém z pracovního prostředí.
- Formy vedení pokročilého dialogu ve skupině, používání škál a pozitivního přerámování.
- Pokračování supervize donesených nahrávek rozhovorů a společná praxe.
4. BLOK (2 DNY)
- Domácí příprava: Pořízení audio náhrávky rozhovoru pro praktickou zkoušku.
Podpoříte zrání své osobnosti, abyste svému okolí napomáhali ke zlepšování a uskutečňování změn.
- Role ega, strachu a překonávání vlastního stínu.
- Teoretická zkouška porozumění vědeckému pozadí koučovacího přístupu.
- Praktická zkouška obhajobou donesené nahrávky pomáhajícího rozhovoru.
- Dokončení případných otevřených témat nebo poptávek ze skupiny.
PODMÍNKY ZÍSKÁNÍ ÚČASTNICKÉHO CERTIFIKÁTU?
- 90% účast na osobních setkáních během výcviku
- průběžné plnění domácích úkolů
- závěrečná teoretická zkouška - formou dialogu ve skupině
- praktická zkouška - supervize donesené nahrávky pomáhajícího rozhovoru
- odevzdání písemné kazuistiky pomáhajícího rozhovoru
- závazek dodržovat GLOBÁLNÍ ETICKÝ KODEX pro kouče, mentory a supervizory (k nahlédnutí zde)
CESTA K MEZINÁRODNĚ UZNÁVANÉ AKREDITACI
Certifikát, který získáte, je uznávaným dokladem o získání vzdělání v souladu s kompetenčním modelem EMCC. Na jeho základě může být dalším krokem ve vašem rozvoji žádost o Evropskou individuální akreditaci (EIA). Ta dokládá mezinárodně platné uznání znalostí a schopností jednotlivce praktikovat koučování a mentoring na profesionální úrovni
CO ŘÍKAJÍ ÚČASTNÍCI?
Chtěl bych poděkovat za výcvik koučovacího přístupu pro firemní praxi. Způsob vedení celého programu nám účastníkům pomohl nad věcí přemýšlet, přemýšlet jinak, otevírat se, zase jinak, rozvíjet své netušené schopnosti, spolupracovat mezi sebou navzájem a díky tomu přirozeně navazovat pěkná přátelství s pěknými (zajímavými a schopnými) lidmi. A přitom všem si uvědomit, že to správné řešeni je v nás, že ho známe, jen se umět zeptat. Váš výcvik mi dodal energii a zvýšil sebevědomí. Ještě jednou za to děkuji, nemohu jinak.
Vladimír Dvořák je vynikající kouč, který zná perfektně metodiku, umí ji požívat, ale i předávat dalším. Setkala jsem se s ním jako konzultantem, který pomáhal zavádět do firmy koučovací program, jako s trenérem i jako s osobním koučem. Ve všech těchto rolích byl výborný. Vladimír Dvořák jako kouč pracuje tak, že nechá skutečně přemýšlet klienta, nepodsouvá mu žádné svoje postoje nebo názory, ale nechává ho najít si a uvědomit svoji vlastní cestu. Vladimír Dvořák v této schopnosti vyniká nad všemi ostatními kouči, které jsem měla možnost poznat.
Vláďa na začátku koučovacího výcviku říkal, že není možné, abychom odešli na konci nezměněni, a měl pravdu. Získané vhledy na realitu, způsob práce s lidmi a filosofie mi zůstanou vryty do osobnosti. Největší výzva v životě je pro mě “Ale dělá, co nejlepšího dokáže. (a naše výzkumy to potvrzují)”. Díky za výborně připravené školení, po teoretické i praktické rovině bylo výborné. Včetně rozdělení do alokovaných menších skupin pro vzájemné sebezkušenosti či výběr účastníků - opravdových osobností. Vřele můžu tohle vzdělání doporučit, NPS = 10. Měl jsem před přihláškou velké zvažování, jestli cena, pro živnostníka vlastně dvojitá, mi přinese, co hledám. A můžu s klidem říci, že jsem dostal mnohem víc, než v co jsem doufal. Kromě nového, systemického, pohledu na svět také novou barvu do palety péče lidi v roli scrum mastera. Každý manažer a majitel firmy by podobný trénink měl absolvovat.
Výcvik mi byl přínosný tím, že jsem se celkově uklidnila a moji energii přesměrovala i na jiné aktivity. Poznala jsem výborné lidi a naučila jsem se, že věci jdou dělat i jinak a každý má nějaké problémy, které jde vyřešit. Ne vždy co se chce řešit je to co mě ve skutečnosti vadí. Změnilo se u mě to, že více přemýšlím, co říkám a snažím se ne vždy podsouvat můj názor, řešení, jsem více pozitivní. Je toho více, co považuji za hodnotné - poznala jsem Vladimíra, který je schopný nehodnotit a hodně naslouchat. Pracování se sebereflexí je pro mě asi hodně nové a zajímavé a určitě má pro mě velký přínos. Doporučila bych výcvik těm, kdo pracuje s lidmi a není si jistý komunikací. Dále těm, kdo pracuje se změnami nebo velkou transformací firmy. Bylo to super celé, při mé povaze to nebylo jednoduché, naučila jsem se více naslouchat a být ticho. Moc vám děkuji jste super lidi!!!
Program doporučuji těm, kteří hledají vyšší smysl svého jednání. Pokud chcete, můžete si stejně jako já odnést změnu vašeho pohledu na svět i na své fungování v každodenním životě včetně konkrétních kroků.
Výcvik předčil mé očekávání. Již během výcviku jsem začal při každodenní práci kolegy více poslouchat, ptát se a nechat pracovat. Kromě skvělého provázení výcvikem od Vladimíra jsem poznal také spoustu inspirativních lidí. Celkově proto doporučuji výcvik nejen těm, kteří se chtějí stát kouči, ale také těm, kteří při své práci vedou lidi a chtějí jim dát prostor se rozvíjet. Měj se fajn, Luboš
KDY, ZA KOLIK A PRO KOHO?
Program je určen pro lídry a vedoucí pracovníky ve výrobě i službách, scrum masters a agile coaches v IT prostředí.
Datum konání
1. blok
6.-7. 2. 2025
2. blok
20.-21. 3. 2025
3. blok
24.-25. 4. 2025
4. blok
12.-13. 6. 2025
Místo konání
BRNO
Cena výcviku
54. 000 Kč + DPH (pro firmy)
54. 000 Kč konečná cena (pro samoplátce, neplátce DPH)
VEDENÍ PROGRAMU
Vladimír Josef Dvořák je předním expertem na systemické koučování, synergogický rozvoj lidí a hluboký rozvoj firem. Od roku 1999 doprovází nadnárodní korporace i české firmy při dosahování změn a zvyšování výkonnosti, někdy i v roli interim manažera. V roli jednatele vedl mezinárodní poradenskou firmu a v současné době působí jako člen představenstva akciové společnosti se 700 zaměstnanci.
Podílel se na 200+ firemních změnových projektech a provedl 300+ klientů výcvikem koučování. Během více než 15 000 koučovacích hodin Vladimír spolupracoval s různými skupinami lidí od majitelů firem, členů představenstev a generálních ředitelů přes střední management až po mistry ve výrobě v ČR, na Slovensku, v Německu, Rakousku a Švýcarsku.
Je myšlenkovým lídrem koncepce vektoring a hlavním autorem modelu zdravosti chování. Napsal řadu knih a odborných článků v českých a německých médiích. Vystupuje na mezinárodních konferencích. Působí jako odborný garant vývojového centra Vektoring s.r.o. a jeho aplikačních nástrojů. Vedle poradenské a koučovací praxe působil jako prezident České asociace koučů (2012-2018) a jako člen Rady European Mentoring & Coaching Council Czechia & Slovakia (2018-2024). Je členem Německé Komenského společnosti a prezidentem Nadačního fondu GRID.
Lída Kiselová je profesionální systemický kouč s pětiletou praxí, který doprovodil desítky klientů a účastnil se 100+ interních firemních realizací. Je certifikována jako PQ coach, Mental Fitness Trainer a IASSC Lean Six Sigma Black Belt. Využívá synergickou facilitaci a koučování k vysoce účinnému dosahování změn, za kterými lidé stojí. Vzbuzuje v lidech motivaci a chuť rozvíjet se a měnit neužitečné způsoby fungování.
Motor, který ji žene v práci, je touha naplňovat potenciál lidí, procesů a společností. Myšlenkově i organizačně stojí za vznikem úspěšných pravidelných eventů Lean Summit Czechoslovakia (i jeho předchůdce BeExcellent) a Vektoring konference, jejichž cílem je poskytovat majitelům a managementu firem prostor pro sdílení zkušeností a získávání inspirace v otázkách úspěšnosti firem, zdravé firemní kultury a dosahování změn.
Během uplynulých 15 let Lída pomáhala firmám z různých oborů se zlepšováním jejich fungování, inovacemi procesů, služeb či organizace práce. Při hledání řešení vedla či facilitovala týmy různých úrovní vedení. Kromě facilitátorské, lektorské a konzultační praxe má zkušenost z působení v roli Lean Expert ve společnosti Honeywell. Mimo jiné je autorkou názvu FasterFish vystihujícího potřebu neustálé a rychlé adaptace.
ČASTO KLADENÉ OTÁZKY
Pro koho je program určený?
Jaké jsou dlouhodobé přínosy programu pro mě?
Jaký užitek přinese program mému týmu?
Kdy mohu očekávat nárůst efektivity ve svém vedení?
Jak dlouho trvá celý program?
Je možné program kombinovat s plným pracovním úvazkem?
Jak program probíhá?
Jaký je obsah domácích úkolů a jak jsou integrovány do programu?
Jaká je úroveň interakce a osobní podpory během programu?
Jaký je proces získání feedbacku a supervize během programu?
Jaké jsou finanční podmínky programu?
Jak mohu zahájit účast v programu?
Otázky k certifikaci a akreditaci EIA od EMCC
Co znamenají zkratky EMCC a ICF?
Jaký je rozdíl mezi EMCC a ICF?
EMCC:
- Jednotlivec se akredituje (EIA na úrovni Foundation, Practitioner, Senior Practitioner a Master).
- Podmínky: https://www.emcc-czsk.eu/akreditace/individualni-akreditace/
ICF:
- Jednotlivec se certifikuje (profesní certifikace MCC, PCC a ACCa).
- Podmínky: https://www.coachfederation.cz/certifikace-icf
Více o rozdílech těchto dvou organizací se můžete dozvědět v článku, který se zaměřuje se na jejich rozdílné struktury, cílové skupiny, teoretické základy a přístupy k vzdělávání a akreditaci, čímž poukazuje na odlišné cesty a výzvy, kterým každá z nich čelí v rámci vývoje moderního koučování. Celý článek najdete zde.