Myšlenkové inspirace moderní vědy v druhé polovině 20. století významně ovlivnily psychoterapeutickou praxi a daly vzniknout jejímu zaměření na řešení[1]. Tyto přístupy se postupně přetavily do praktických komunikačních nástrojů a posléze se utábořili ve světě koučovacího přístupu pro firemní praxi.
V komunikaci hraje klíčovou roli kontext jako nositel významu. Pro efektivní komunikaci je důležité rozlišovat:
Jak poznamenal Milton H. Ericsson: „Neposlouchejte moc, co vám lidé říkají. Přemýšlejte, co vám chtějí říct.“[14]
Míra složitosti určuje, co jsme schopni vidět. Pro práci s komplexitou je užitečné využívat dva směry pohybu:
Směrem nahoru (při nízké komplexitě = úzké souvislosti):
Směrem dolů (při vysoké komplexitě = široké souvislosti):
Komplexita lidského chování se nám obvykle zdá neuchopitelná. To si uvědomují moderní koncepce popisující např. chování lidí v pracovním prostředí[3]. Představují redukci této komplexity, abychom chování mohli snáze uchopit a mluvit o něm. „Teprve teorie rozhoduje o tom, co je možno pozorovat“ napsal o tomto fenoménu Albert Einstein.
Problém je neužitečná konstrukce, která nám neumožňuje užitečné jednání.
Ze zkušenosti víme, že čím více se hrabeme v něčem zapáchajícím, tím víc to zapáchá. Popisovat problém znamená upírat na něj pozornost a tím ho udržovat a posilovat.
Stejná skutečnost ale vnímaná z jiného úhlu pohledu se nazývá „ne-problém“. Soustředit se na ne-problém pomáhá směřovat pozornost na zdroje k řešení a ty tak rozšiřovat; rozvíjí to kreativitu, přináší pozitivní energii a sílu ke změně.
problém ne-problém
negativní minulost, přítomnost pozitivní minulost, budoucnost
V koučovacím přístupu se učíme nemluvit o tom, jak přestaneme dělat to, co je problém, ale o tom, co začneme dělat jinak. Víme totiž, že něco skončit je těžší než něco začít. Proto namísto na problému pracujeme na jeho řešení. Rozvíjením řešení problém zaniká, rozpouští se.
Děje se to popisováním rozdílů proti dnešku, jak se budeme chovat a myslet, když už problém nebude existovat. Vzniká zpráva o rozdílu = popis budoucího stavu formou popisu rozdílu oproti původnímu stavu.
Postup práce:
Typické znaky člověka komunikujícího na základě koučovacího přístupu můžeme shrnout takto:
Autor: Vladimír Josef Dvořák
[1] Viz. DE SHAZER, Steve, Keys to Solution in Brief Therapy, Norton: New York, 1985; HESSE, Joachim, Systemisch-lösungsorientierte Kurztherapie, Vandenhoeck und Ruprecht: Göttingen, 1997
[2] Milton H. Ericsson (1901-1980) doporučuje „neposlouchejte moc, co vám lidé říkají. Přemýšlejte, co vám chtějí říct“. Ke zkoumání „meta-kontextu“ používal otázku: „K čemu je ti dobré, že máš ten problém, co si tím řešíš?“
[3] Dvořák, Vladimír; KORBEL Jan, KISELA Tomáš: Model zdravosti chování, TG tisk: Lanškroun, 2022