Pokrok nezastavíš. Česko se nezadržitelně řítí mezi země, které nemohou konkurovat nízkými náklady. Netřeba zoufat, konec konců, často nostalgicky vzýváme 1. republiku: „Jo tehdy, to jsme byli frajeři! Byli jsme mezi desítkou nejbohatších zemí světa.“ Teď tedy máme šanci ukázat, co v nás vězí! Ukázat, že pořád umíme vytvářet pořádnou porci přidané hodnoty, a být zkrátka excelentní.
Tomu přece musíme pomoct. Založíme firmu. O názvu bylo jasno celkem rychle, tahle myšlenka obstojí:
„… it is not the big fish winning anymore, but the fast fish eating the slow fish…“
– mnoho různých autorů
Naše hodnoty? Jsme sladěni a držíme to jednoduché – klaníme se dámám jmény Integrita, Odpovědnost, Otevřenost a Užitečnost. Mise, vize, to by taky šlo. Víme, kam směřovat, víme, proč to děláme:
Teď ještě, jak to provedeme, čím přispět? Vytáhli jsme šablonu Business Model Canvas a pustili se do práce. Na prvním bloku – value proposition, tedy naší hodnotové nabídce – jsme strávili týdny. Bylo to peklo. Celý život lítáme po firmách, řešíme možné i nemožné a teď je ta chvíle, abychom přišli s něčím, co bude pecka. S něčím, co pohne s ekonomikou a bude to vidět z vesmíru. Jenže co to bude?
Chytrých lidí v Česku mrak – o tom nemůžeme pochybovat, jinak přízrak první republiky zmizí pod nánosem prachu. Jsme ve 3. tisíciletí a už teď to vypadá jinak než v devadesátkách. Když chceš, jsi pár kliků od seznamu vyzkoušených řešení na každý problém. Dostaneš se k nespočtu best practices z libovolného odvětví. Můžeš se spojit s člověkem na druhém konci světa a nechat si poradit. Roboti už za nás i hýbou myší, umělá inteligence se pomalu využívá sama a raději se nás ani neptá. Všude se válí hromady dat a je na nás, jak je využijeme. Co s tím?
A pak to přišlo. Šelest lesa není slyšet, srdce poskočí, chřípí v nose se třese jak osika. Osvícení. A jak to tak bývá, taková samozřejmost, až se člověk stydí, že nad tím vůbec musel přemýšlet. Když odmyslíme produkt samotný, co rozhoduje o úspěchu firem? Cíle to nejsou, ty má každý skoro stejné. Znalosti lidí taky ne, ty dnes každý nosí v kapse u kalhot. Je to způsob, jak k cílům přistupujeme a jak dokážeme znalosti skutečně využít. Firemní DNA – systémy práce a kultura.
“Culture eats strategy for breakfast.”
– Peter Drucker, klasik management consultingu, autor
To je to, co budeme dělat. Budeme lidem a firmám pomáhat nejen se zorientovat v té změti moudrých rad a užitečných principů, ale hlavně to doopravdy dostaneme do každodenního života. A ještě ke všemu rychle. Tak vzniklo vyjádření naší hodnotové nabídky:
A zbytek běžel jako po másle. Převzali jsme nejefektivnější metodu předávání myšlenek a osvojování dovedností, se kterou jsme se dosud setkali. Téměř magickou synergogiku, která je skvělým nástrojem pro rozvoj organizací. Na ní jsme vystavěli prakticky vše, co děláme. Stali jsme se součástí skupiny Vektoring, protože ten modrý svět je zkrátka magnetický, a navíc synergogiku dělají už roky. Začali jsme tvořit vlastní synergogické programy zaměřené na efektivitu ve službách, administrativních procesech a dalších činnostech, akceleraci RPA či využívání BI. Ty podle všeho nikdo jiný nemá.
Pak přišel Covid. Čára přes rozpočet (doslovná). To ale nemůže být důvod FasterFish pozdržet. Většina firem teď stojí před spoustou systémových změn, vynucených inovací, ztíženými podmínkami spolupráce, z pohledu životního cyklu společnosti prochází fází eroze. A to jsou přece situace, pro které jsme FasterFish stvořili. Abychom firmám pomáhali je rychle překonávat, a ještě díky nim posílit. Jen jsme nečekali, že to bude tak strašně aktuální. Ale jsme připraveni a jdeme do toho.
Business Model Canvas – myšlenková mapa umožňující strategicky promyslet nový obchodní model.
Best practice – metoda nebo technika, která je obecně přijímána jako nejlepší, protože přináší nejlepší výsledky nebo protože je standardem, jak danou věc dělat.
Synergogika – prověřená metoda rozvoje dospělých autorské dvojice dr. Mouton a prof. Blake, alternativa k pedagogice a andragogice stavící na sdíleném učení.
Rozvoj organizací – obor známý pod anglickým názvem Organisation Development či pod zkratkou OD, zabývá se dynamikou lidského chování, zákonitostmi životních cyklů firmy a prací s firemní kulturou.
Vektoring – koncepce zabývající se vytvářením prostředí, ve kterém lidé dobrovolně sladí své síly jedním směrem, a zrychlí tak proces rozvoje celé organizace.
RPA – zkratka pro Robotic Process Automation, tj. robotická automatizace procesů, jde o využívání programů, které kopírují chování uživatele při vykonávání rutinních operacích a tím šetří lidskou práci.
BI – zkratka pro Business Intelligence, zahrnuje strategie a technologie pro pokročilé analýzy strukturovaných i nestrukturovaných firemních dat.